Dacă vrei să începi un nou business, probabil că te vei gândi cum te vei putea diferenția de competitorii tăi.
Ei bine, află că îți poți înregistra o marcă și pentru a o protejeza de eventuale abuzuri, ar fi indicat să o înregistrezi.
Totuși, ce este o marcă?
O marca este un semn care poate fi reprezentat grafic, diferențiindu-ți pe piață produsele sau serviciile, indiferent dacă ești o persoană fizică sau juridică.
Spre exemplu, pot fi cuvinte, inclusiv numele de persoane sau desene, litere, cifre, culori, elemente figurative, forma produsului sau a ambalajului produsului sau sunete. Consumatorii, atunci când vor vedea o marcă, o vor identifica cu produsul pe care tu îl oferi, ceea ce îi vor face să te aleagă, bazându-se pe recomandări sau chiar prin propriile experiențe.
Pe lângă faptul că este un semn grafic, el trebuie să aibă și caracter distinctiv, în sensul de a nu fi uzual, necesar sau descriptiv pentru că altfel s-ar crea monopoluri pe acestea.
Nu putem folosi ca marca “zahăr” sau “pantofi cu toc” pentru că nimeni nu le-ar mai putea utiliza și am stopa, practic, concurența.
Acest semn trebuie să fie unul nou, disponibil, cu alte cuvinte nu putem să ni-l construim folosindu-ne de mărcile altor competitori deoarece le putem încălca drepturile obținute în urma înregistrării acestora. Ne vom folosi creativitatea sau putem angaja un expert să o facă – în orice caz, trebuie să avem grijă ca marca pe care ne-o constituim să nu mai fie deja utilizată sau similară cu a altcuiva. Putem verifica în bazele naționale de date dacă mai există sau nu.
Dacă ne-am deschide o firmă care produce îmbrăcăminte, nu putem avea ca marca H&M pentru că există deja pe piață. Este posibil că potențialii clienți să cumpere de la firma ta, crezând că vor cumpără haine cu un anumit standard pe care ei îl recunosc, ceea ce încalcă drepturile de proprietate intelectuală a marelui lanț de magazine.
De altfel, acesta trebuie să fie unul licit, în sensul de a nu contraveni ordinii publice sau bunelor moravuri ori să conțină anumite aspecte pentru care sunt necesare autorizații.
În plus, nu poate fi deceptivă – care să conțină indicații false sau care să inducă în eroare consumatorii. De exemplu, dacă dorești să vinzi produse ce nu conțin aromă de banană, nu poți avea o marcă din denumirea căreia să rezulte că ar contine.
Cine poate avea o marcă?
Titularul poate fi orice persoană fizică sau juridică, de drept public sau de drept privat, care și-a înregistrat marca la OSIM.
Partide politice, societăți de avocatură, ONG-uri, iar lista poate continua.
De ce trebuie înregistrată?
Pentru că în acest mod poți dobândi drepturi asupra acesteia și pot fi sancționate anumite comportamente în neconcordanță cu prevederile legale din partea competitorilor.
Astfel, poți introduce acțiuni în instanța pentru încălcarea acestora.
Unde trebuie să o înregistrăm?
La OSIM, adică la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci.
În primă fază, se va constitui depozitul reglementar. Acesta va conține cererea de înregistrare a mărcii, datele tale de identificare, reprezentarea grafică a mărcii, produsele/serviciile pentru care se solicită înregistrarea plus dovadă achitării unei taxe de depunere și de publicare a cererii.
Astfel, primul care va depune toate aceste acte va fi considerat, de principiu, titularul mărcii.
Ulterior, OSIM va verifica toate datele respective și va emite o soluție de admitere sau de respingere.
În ultima fază, dacă a fost aprobat, marca se va înscrie în Registrul Mărcilor iar, din acel moment, titularul o poate utliza pe o perioada de 10 ani, cu posibilitate de reînnoire.
Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații.
Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.
Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!