Închirierea imobilelor de către cetățeni străini

Găsirea unei case sau unui apartament potrivit pentru închiriat este o muncă dificilă, care devine cu atât mai grea când o persoană care nu cunoaște limbă și legislația română dorește să închirieze un imobil, pentru o ședere legală în România. În acest sens, ar trebui urmărite anumite aspecte.

1. Este obligatoriu să semnăm un contract?

Închirierea unei proprietăți ar trebui să se efectueze numai în bază unui contract scris, semnat de proprietar și de chiriaș, care să conțină toate condițiile de închiriere.

 Contractul trebuie să mentioneze datele chiriașului și proprietarului, detalii despre adresă proprietății, drepturile și obligațiile părților și condițiile de încetare a contractului de închiriere. Nu este obligatoriu că acesta să fie autorizat/autentificat de un notar sau de un avocat, dar, în toate cazurile, recomandăm cu că încheierea contractului să se facă în scris, nu bază unui simplu acord verbal.

Contractul scris va fi util în cazul în care părțile nu se înțeleg pe derularea contractului, spre exemplu proprietarul nu face reparațiile necesare sau încearcă să evacueze chiriașul înainte de termen.

 

2. Contract bilingv

Unul dintre cele mai importante sfaturi pe care le dăm clienților noștri este să aibă fie un contract bilingv, atât în limbă română cât și în limbă engleză, sau să aibă un traducător care să îi ajute să înțeleagă contractul scris în limbă română.

Există multe cazuri în care proprietarii de clădiri sau agenții imobiliari grăbesc chiriașii să semneze contracte în română, fără să înțeleagă conținutul lor. Un contract nu este valabil din punct de vedere juridic dacă o parte nu înțelege ceea ce semnează, că în cazul unui contract în limbă străină.

3. Cine semnează?

Un alt lucru important este să va asigurați că persoană care semnează contractul este într-adevăr proprietarul imobilului sau un mandatar cu procură valabilă.

Înainte de semnarea contractului de închiriere, proprietarul trebuie să prezinte chiriașului o dovadă a dreptului de proprietate, cum ar fi copii ale titlului/actului de proprietate. În cazul în care documentele sunt semnate de o altă persoană în numele proprietarului, semnatarul ar trebui să prezinte, de asemenea, o împuternicire.

Dacă proprietarul refuză să ofere o astfel de dovadă, este posibil că el să nu aibă dreptul să închirieze-de exemplu, un chiriaș fără drept de a subînchiria. În acest caz, adevăratul proprietar ar putea ulterior să evacueze sublocatarul din locuința. 

4. Am vreo obligație față de ANAF?  

 Începând cu anul 2018, proprietarul plătește impozitul în bază unei declarații unice înregistrată la ANAF, care poate fi depusă online sau la biroul autorităților fiscale. Chiriașul nu are obligații fiscale în cazul închirierii unui imobil.

5. Bunurile din apartament

 O proprietate poate fi închiriată fie mobilată, fie nemobilată, lucru care ar trebui menționat în contract. Dacă proprietatea este mobilată, va sfătuim să semnați un inventar sumar al bunurilor închiriate împreună cu proprietatea, mai ales dacă unele dintre ele nu sunt în stare bună.

În caz contrar, proprietarul ar putea să declare mai târziu că mobilierul a fost închiriat în stare perfectă, chiar dacă a fost deteriorat de la început și refuză să returneze garanției. Depozitul reprezintă de obicei o luna de chirie.   

6. Chitanță pentru chirie

Chiriașul ar trebui să primească întotdeauna dovadă plătii de la proprietar atunci când plătește chiria. Această protejează chiriașul de un posibil proprietar de rea-credința, care ar putea mai târziu să spună că nu s-au făcut plățile și, prin urmare, cere costuri suplimentare sau refuză să returneze depozitul.  

În cazul în care plată se face prin transfer bancar, chiriașul trebuie să facă o descriere clară a plătii și să mentioneze luna pentru care se plătește chiria. Astfel proprietarul nu poate pretinde mai târziu că nu s-au făcut una sau mai multe dintre plățile lunare.   

7. Cine plătește reparațiile?

Una dintre cele mai frecvențe chestiuni cu care ne confruntăm pentru clienți ca avocați, pe lângă asistentă la redactarea contractului de închiriere, este problemă reparațiilor în apartament. Cine este responsabil să plătească pentru reparații, chiriașul sau proprietarul?   

 Prin lege, reparațiile mici ar trebui acoperite de chiriaș, dacă rezultă din utilizarea normală a casei. De exemplu, dacă un bec trebuie înlocuit, costurile sunt în mod normal acoperite de chiriaș. Dar pentru reparații majore, cum ar fi probleme cu centrală, crăpături în perete sau țevi sparte, chiriașul trebuie să contacteze imediat proprietarul și să îi solicite plată reparațiilor.


Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații. 

Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.


Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!


Leave a comment