Probabil că, în momentul în care ți-ai înființat o firmă, ai auzit, inevitabil, discuții despre mărci și cât de important este să o înregistrezi pentru a-ți proteja afacerea. Există mai multe motive pentru care este esențial să faci acest pas, cu ajutorul specialiștilor, însă trebuie să clarificăm ce este o marcă.
Așadar, ce e marca?
O marcă este orice semn, cuvânt, literă, slogan, imagine, etc care poate să servească la identificarea unui produs sau a unui serviciu. În așa fel, ne asigurăm că există o diferențiere între diverși competitori pe piață, iar consumatorul va asocia marca respectivă cu firma care o deține și nu cu alte servicii similare sau identice. Legislația nu obligă la înregistrarea mărcii, astfel că, din păcate, o neînregistrare poate să dea curs unei competiții neloiale sau contrafacerii, de ce nu.
De ce să înregistrez marca?
Pentru potențialii clienți, lucrurile merg destul de simplu. Odată ce există o marcă înregistrată, ei vor recunoaște o categorie de produse sau servicii și vor reapela la firma respectivă în cazul în care doresc, ținând cont de experiența furnizată. Tocmai această experiență îi determină pe consumatori să nu prefere alte produse sau servicii similare și să se reîntoarcă, ori de câte ori este nevoie.
Un motiv ar fi că te ajută să îți protejezi identitatea firmei
Dacă alegi să îți înregistrezi marca, asta va putea să îți ofere drepturi exclusive asupra numelui, simbolului sau sloganului asociat firmei, adică doar tu le vei putea utiliza. Aceasta previne riscul ca alți actori de pe piață să folosească sau să profite de identitatea firmei tale, așa că se asigură acea coerență și recunoaștere în ochii consumatorilor că produsele/serviciile provin de la tine.
Poți evita procesele de la instanțele de judecată
Odată ce o înregistrezi, vei sta liniștit în cazul în care cineva va încerca să îți utilizeze marca în mod ilegal. Deținerea unei mărci înregistrate îți conferă dreptul de a acționa în instanță împotriva acestuia fără permisiunea ta. Dacă există un conflict între numele comerciale, marca ta va avea prioritate. Se merge pe principiul nu este înregistrată = nu există din punct de vedere juridic. Contrafacerea unei mărci sau punerea în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare constituie infracțiune și se poate pedepsi cu închisoare sau amendă.
Oferi credibilitate și încredere consumatorilor
Probabil că și tu ai tendința ca, atunci când vezi că o marcă este înregistrată, să acorzi o mai mare importanță. Astfel, un avantaj ar fi că transmite profesionalism și seriozitate, ceea ce contribuie la construirea încrederii clienților și, de ce nu, a partenerilor de afaceri.
Creezi o valoare pe termen lung
Dacă ne gândim la cele mai valoroase active ale unei companii, marca reprezintă adesea una dintre ele. În cazul în care decizi vreodată să vinzi sau să extinzi afacerea în viitor, poate fi un mare plus înregistrarea ei.
Miruna-Casiana Dumitrascu
Content Creator @ R&R Partners Bucharest
Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații.
Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.
Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!