Permisul de ședere este un card emis de Inspectoratul General pentru Imigrări care permite unui cetățean străin să locuiască în România pentru o anumită perioadă de timp. Permisul de ședere poate fi temporar sau permanent și conține următoarele informații: numele și prenumele, data eliberării, data expirării, CNP, adresa.

Șansa este, dacă citiți acest articol, să fi obținut deja un permis de ședere temporar și trebuie fie să îl reînnoiți, fie să actualizați anumite informații. Dacă există modificări în informațiile permisului de ședere, precum și în cazul distrugerii sau deteriorării acestuia, trebuie să declarați aceste lucruri Inspectoratului General pentru Imigrări pentru a obține un alt permis.

Schimbarea numelui

Cea mai des întâlnită situație când o persoană își schimbă numele este după căsătorie. Imediat după căsătorie, autoritățile locale eliberează un certificat de căsătorie. Acest certificat conține o coloană specială cu numele pe care soții au ales să îl aibe după căsătorie, adică dacă schimbați numele de familie cu cel al soțului sau păstrați ambele nume de familie. Acest lucru este evidențiat în certificatul de căsătorie.

Cu toate acestea, conform legislației române, certificatul de căsătorie nu este suficient pentru a actualiza informațiile din permisul de ședere. În Romania, permisul de ședere românesc se eliberează în conformitate cu pașaportul, nu certificatul de căsătorie. Prin urmare, pentru a schimba numele din permisul de ședere, este necesară schimbarea pașaportului. În virtutea certificatului de căsătorie, singurul lucru care se schimbă în mod automat este statutul cetățeanului străin, adică de la lucrător sau student la membru de familie al unui cetățean al UE.

După schimbarea pașaportului, o persoană are o perioadă de 30 de zile pentru a depune documentele la Inspectoratul General pentru Imigrări. Dacă depășiți acele 30 de zile, autoritățile române vă pot amenda.

Schimbarea adresei

O a doua modificare care necesită o actualizare a permisului de ședere este schimbarea adresei. Acest lucru trebuie declarat la Inspectoratul General pentru Imigrări în termen de 30 de zile de la data la care persoana s-a mutat la noua adresă. Cu toate acestea, în cazurile în care o persoană locuiește în două locuri în același timp, numărarea a 30 de zile începe odată ce persoana respectivă a încheiat contractul anterior și o are doar pentru locul dvs. actual.

Această procedură este mai puțin complexă pentru cetățenii UE decât pentru cei din afara UE. Categoria din urmă trebuie să furnizeze documentația completă pentru noua adresă, cum ar fi contractul de închiriere reînnoit, în același mod în care a fost prezentat atunci când persoana a înregistrat inițial permisul de ședere, inclusiv toate taxele.

Expirarea permisului de ședere

Pentru a prelungi durata permisului de ședere, cetățeanul străin trebuie să depună dosarul cu 30 de zile înainte de data expirării permisului de ședere, adică dacă permisul de ședere expiră la 1 mai, până la 31 martie, persoana care solicită reînnoirea trebuie să depună documentele la Inspectoratul General pentru Imigrări. Începand cu 2020, persoana care solicită reînnoirea trebuie să facă o programare online, care poate dura de la una până la trei săptămâni.

Este de recomandat să finalizați această procedură cât mai repede posibil și să aveți câteva săptămâni pentru a aduna toate documentele. Dacă există un decalaj în permisele de ședere temporare, acest lucru vă poate afecta eligibilitatea permisului de ședere permanentă. Conform legislației române, unei persoane i se poate acorda un permis de ședere permanentă dacă persoana respectivă a locuit în țară pentru o perioadă continuă de 5 ani. Prin urmare, dacă există un decalaj între permisele de ședere temporare, va dura mai mult timp pentru a obține permisul de ședere permanentă.

Pierderea sau deteriorarea permisului de ședere

În cazul nefericit în care permisul de ședere a fost deteriorat, distrus sau pierdut, trebuie să vă prezențați la Inspectoratul General pentru Imigrări în termen de 48 de ore. Deoarece legislația română nu conține o procedură specială pentru acest proces, trebuie să retrimiteți din nou cererea și să aduceți toate documentele pe care le-ați folosit pentru a solicita permisul temporar.

Este important să rețineți că Inspectoratul General pentru Imigrări nu eliberează noul permis pe loc și poate dura până la 30 de zile până la obținerea acestuia. În această perioadă, se eliberează o dovadă care confirmă pierderea.

Observații finale

Ca o observație finală, este important să reamintim că, pentru a finaliza procedura de reînnoire a permisului de ședere, cetățenii din afara UE trebuie să aibă un consult medical general. Acest lucru este obligatoriu pentru ca autoritățile de imigrare să verifice dacă nu aveți nicio boală care ar putea pune în pericol sistemul public de sănătate.

Andra Curuțiu

Legal intern R&R Partners Bucharest


Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații.


Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!