TVA (taxa pe valoare adăugată) în România

Taxa pe valoare adăugată (TVA) este un tip de taxă aplicabilă pentru unele societăți române. Aceasta este implementată de Uniunea Europeană și există în toate țările membre. O afacere trebuie ceară codul de TVA când are venituri substanțiale sau când desfășoară anumite tipuri de activități (vânzare și achiziție de bunuri sau servicii în UE).

Totuși, o afacere se poate și înregistra voluntar ca plătitoare de TVA, mai ales dacă apreciază că va face investiții substanțiale și va dori să deducă TVA pentru acestea. În esență, compania va lucra în numele statului român și va colecta TVA de la populație pentru bunuri și servicii.

Ce tipuri de TVA există?

În funcție de partenerul comercial, întâlnim:

înregistrare specială de TVA (VAT VIES) – pentru desfășurarea activității economice cu alte companii din UE. Societatea nu va colecta sau deduce TVA „clasic”, dar va plăti 19% TVA pentru fiecare achiziție de la societăți UE sau non-UE

înregistrare normală de TVA – presupune încasarea și plătirea TVA dacă se atinge un anumit prag al venitului.

Diferența dintre înregistrarea TVA normală și înregistrarea TVA specială este că atunci când cumperi bunuri sau servicii de la companii din afara României, nu vei plăti TVA de 19% datorită mecanismului de taxare inversă. De asemenea, compania nu va colecta TVA dacă clientul UE are un cod valid de VAT VIES.

 

În România există la acest moment trei valori diferite de TVA:

– cota standard de TVA este 19%

– pentru anumite produse alimentare și băuturi, cota este de 9%

– pentru anumite activități (vânzarea de cărți), cota este de 5%

 Care sunt condițiile pentru înregistrare în scop de TVA?

 Cum am menționat mai sus, există două tipuri de înregistrare TVA: înregistrare obligatorie (după depășirea unui anumit venit anual) și înregistrare opțională (pentru societățile care nu ajung la acel venit).

Categoria principală este înregistrarea obligatorie în scop de TVA, când venitul afacerii este de peste 300.000 de lei pe an (aproximativ 60.000 de euro pe an).

A doua posibiliate este întregistrarea voluntară în scop de TVA, aceasta dacă vă propuneți de la început să aveți o investiție substanțială în afacere, precum cumpărarea unor proprietăți sau a unor materiale, pentru care să deduceți mai departe TVA.

Cum funcționează TVA?

Termenii contabili specifici TVA sunt: TVA colectat, TVA deductibil, TVA de recuperat și TVA de plată.

TVA colectat apare când vinzi un serviciu sau bun unui client și din prețul final pe care clientul ți l-a plătit, o fracțiune din venitul primit va fi considerat TVA colectat de la clientul tău.

TVA deductibil se aplică pentru cumpărarea unui serviciu sau bun pentru afacerea ta, achiziția trebuie făcută de la o altă entitate înregistrată în scopuri de TVA, iar suma TVA plătită se va reflecta în bonul fiscal sau în factură.

TVA nedeductibil este când achiziția ta nu are legătură cu societatea ta și cu activitatea economică pe care o desfășori.

 

La finalul fiecărui trimestru sau lună, contabilul tău va face calculele și te va informa dacă ai TVA de recuperat, ceea ce înseamnă că ai plătit mai mult TVA furnizorilor tăi decât TVA-ul colectat, sau dacă trebuie să plătești TVA către statul român în cazul în care ai colectat mai mult TVA decât ai dedus.

Trebuie să iei în considerare că TVA-ul este de fapt colectat de la consumatorul final, el este cel care plătește TVA-ul către stat. Prin urmare, dacă vinzi un serviciu în România, vei colecta TVA și dacă cumperi servicii de la alte companii plătitoare de TVA, vei deduce acest TVA.

Bineînțeles, există anumite situații care necesită o analiză mai profundă. Una dintre aceste situații este atunci când vinzi către o companie din UE sau dacă vinzi serviciul tău unei companii non-UE. Acestea sunt cazuri speciale, care trebuie discutate cu contabilul tău și ar trebui să știi dinainte modul corect de aplicare a reglementărilor privind TVA-ul.

Cum poți deduce TVA-ul?

Conform legii române, pentru a deduce o cheltuială trebuie să prezinți documente justificative. În prezent, se aplică următoarele praguri:

  • Cheltuieli de până la 100 de euro – pot fi deduse cu un bon fiscal care să conțină codul de TVA al companiei tale.
  • Cheltuieli de peste 100 de euro – pot fi deduse cu o factură fiscală emisă de vânzător către compania ta.

 

Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații. 

Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.


Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!

 

 

Leave a comment