Ai înființat recent o societate? Sau vrei să îți faci o firmă, dar nu știi cum poți accesa banii din noua ta afacere?
Află mai multe de la avocații noștri, mai jos!
1. Dividende
Din punct de vedere fiscal, dividendul se referă la orice distribuire, proporțional cu cota de participare la capitalul social, în bani sau în natură, în favoarea asociaţilor din profitul companiei, stabilit pe baza bilanţului contabil anual, mai exact a diferenței dintre profit şi pierderi.
Totuși, dividendele nu pot fi retrase oricând fiindcă există termeni stricți când compania poate distribui dividende acționarilor săi. Potrivit legii, dividendele se pot retrage de 4 ori pe an, adică la fiecare 3 luni. Nu pot fi acordate în alte intervale de timp deoarece există posibilitatea ca profiturile realizate și rezervele disponibile ale firmei să nu fie suficiente.
Companiile pot avea diferite politici în ceea ce privește distribuirea dividendelor, inclusiv plăți regulate, plăți speciale în funcție de performanța companiei sau menținerea dividendelor pentru reînvestire în afaceri. În România, Codul Fiscal prevede obligația companiei de a reține 8% din profituri, pe care le plătește bugetului de stat în numele acționarilor ca impozit pe dividende.
Prin urmare, un acționar primește de fapt numai 92% din profiturile companiei.
2. Rambursarea împrumuturilor făcute companiei
La momentul înființării societății, în calitate de acționar, o persoană fie singură, fie împreună cu alții, plătește o anumită sumă pentru înregistrarea acesteia. De exemplu, cheltuielile la registrul comerțului, costuri cu avocați și contabili sau plata a diferite polițe de asigurări, pe care acținarul le poate solicita oricând înapoi.
Mai mult, dacă acționarii acordă efectiv împrumuturi companiei în cursul activității sale, acestea pot reprezinta o sursă de îmbogățire deoarece sunt însoțite si de anumite dobânzi în momentul recuperării. Sunt avantajoase și din punctul de vedere al termenului, acționarii putând stabili când are compania obligația de restituire a sumelor primite.
3. Vânzarea de active personale către firmă
În anumite situații, societatea folosește activele acționarilor pentru a-și desfășura activitățile zilnice. În cazul în care doar ce a fost înființată, compania poate să nu dispună de toate mijloacele necesare desfăsurării activitații.
Spre exemplu, aceasta laptopuri și tot ceea ce realizează angajații săi este consultanța de la distanță a clienților, fiind folosite astfel laptopurile personale. Însă aceste laptopuri pot fi vândute firmei în conformitate cu valoarea de piață și astfel compania ar beneficia și ea la rândul său, urmând a-și desfășura activitățile cu propriile active.
4. Închirierea bunurilor personale către firmă
Dacă sediul companiei este la adresa personală a unui individ, acesta ar putea să închirieze sediul companiei, fiind astfel încheiat un contract de închiriere. Cel ce închiriază are însă obligația legală de a depune declarația fiscală în fiecare an și de a plăti un impozit de 10% pentru toate veniturile obținute din contract.
Începând din 2024, în România, aceste taxe sunt de fapt calculate și plătite de către companie în cazul în care închiriază un loc de la o persoană fizică (nu de la o altă societate). Cu alte cuvinte, proprietarul este cel care are obligația să deducă aceste taxe din suma chiriei, conform legii, dar plata efectivă este gestionată de chiriaș.
5. Obținerea calității de salariat al unei societăți
Pentru a primi bani de la propria companie lunar, mulți fondatori decid să devină și angajați în propriile firme. În România, nu este obligatoriu să ai angajați în firma ta, poți pur și simplu să înființezi un SRL sau PFA ca fondator fără a te angaja pe tine însuți. Dar există anumite avantaje fiscale dacă o faci, în special pentru microîntreprinderile SRL.
Cu toate acestea, există și unele dezavantaje. Un angajat plătește aproximativ 16% impozit pe salariu, împreună cu CAS – Contribuția la Asigurările Sociale (25%) și CASS – Contribuția la Asigurarea de Sănătate (10%). Astfel, lucrătorii plătesc aproximativ 50% din salariu statului român sub formă de taxe și contribuții.
Compania se ocupă efectiv de plata acestora, astfel încât angajații primesc doar salariile nete în contul lor bancar. Pe de altă parte, avantajul plății acestor taxe este că persoana va fi înscrisă în sistemul public de sănătate și va primi, de asemenea, o pensie când va fi mai în vârstă.
Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații.
Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.
Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!