Ai o societate sau vrei să inființezi o firmă? Știai că este obligatoriu să ai un sediu social?
Află mai multe de la avocații noștri, mai jos!
Este obligatoriu ca orice firmă să aibă sediu social?
Da, sediul social este un element fundamental al oricărei firme.
Așa cum fiecare persoană fizică are un domiciliu, este obligatoriu și ca persoanele juridice să aibă un loc de care să aparțină, denumit sediu social. Acest sediu se regăsește în mod obligatoriu și in Actul Constitutiv al firmei.
De ce este important sediul social?
Nicio societate nu poate exista fără sediu social. Pe lângă acest lucru, sediul social este foarte important din următoarele motive:
- va fi menționat pe toate facturile emise de societate și în contractele încheiate de aceasta
- este locul unde vei primi orice corespondență oficială
- în funcție de sediul social se stabilește ce instanță este competentă în cazul unui proces
ex. dacă vrei să dai o judecată o firmă din Sibiu, va trebui să depui cererea la judecătoria din această localitate
- este locul la care poți primi controale din partea autorităților, precum ANAF, DSP, DSV, ITM etc.
- în funcție de sediul firmei se determină naționalitatea acesteia
ex. firmele înregistrate în România sunt persoane juridice de drept român, pe când societățile cu sediu în Bulgaria se supun legilor bulgare
- Înregistrarea firmei și orice modificări ale acesteia (sediu, administratori, asociați) se face la Registrul Comertului de pe lângă tribunalul corespunzător sediului social
ex. dacă dorești să înființezi o firmă cu sediu în Buzău vei depune cererea la Registrul Comerțului Buzău.
Unde și cum poate fi stabilit sediul social?
Sediul unei societăți se poate stabili la:
- biroul firmei
- domiciliul unuia dintre asociați sau administratori
- în altă locație, în baza unui contract de comodat sau contract de închiriere
- la avocat, pentru maxim 1 an. După această perioadă, locația sediului trebuie schimbată obligatoriu.
Cum se înregistrează sediul?
La înfiintarea societății sau la schimbarea sediului, va trebui să ai la dosar pe lângă contractul de închiriere și o copie a actului de proprietate pentru spațiul respectiv.
Se pot stabili mai multe sedii sociale în imobil.
In cazul in care nu desfășori activitate la sediu, nu mai este necesar nici acordul vecinilor.
Ce se întâmplă dacă expiră sediul?
Dacă expiră durata pentru care s-a stabilit sediu social, fără ca sediul să fie prelungit prin act adițional sau schimbat în altă locație, firma poate fi declarată inactivă de către ANAF.
În acest caz pot interveni mai multe consecințe grave, precum: înscrierea faptelor în cazierul fiscal al reprezentanților legali ai societății, imposibilitatea deducerii cheltuielilor pe firmă, chiar și dizolvarea societății.
La data expirării sediului, acesta trebuie fie prelungit la aceeași adresă sau schimbat la o adresă diferită.
Dacă doriți să adresați mai multe întrebări sau aveți nevoie de o consultație juridică, ne puteți contacta la office@rrpb.ro sau accesați site-ul nostru www.rrpb.ro pentru mai multe informații.
Nu uitați să vă abonați la canalul nostru de YouTube, unde se postează lunar conținut nou și actualizat pe diverse teme de actualitate.
Fii la curent cu ultimele articole de pe blog!