Share this
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
Rate this post

1. Cunoaște-ți partenerul de afaceri

Înainte de a redacta contractul, trebuie să te asiguri că poți avea încredere în cealaltă parte și doriți să faceți afaceri împreună. Dacă societatea are un trecut discutabil sau chiar legături cu activități infracționale, este posibil ca acest istoric să vă afecteze relația de afaceri, mai ales dacă astfel de activități continuă și pe perioada desfășurării contractului. Iar în ce privește partea civilă, un faliment iminent necomunicat celeilalte părți sau chiar simple dificultăți financiare pot aduce pierderi consistente colaboratului comercial care nu a cunoscut aceste probleme dinainte.

Așadar, înainte de a intra în afaceri cu o firmă, încearcă să faci cercetări detaliate privind istoricul acesteia și starea sa financiară. Aceasta poate începe chiar de la o simplă căutare pe google privind societatea și persoanele care o conduc (articole de presă, situații financiare, procese pe rol) sau chiar angajarea unei persoane specializate care să facă o cercetare mai aprofundată, dacă este vorba de un contract important, pe sume consistente. În limbaj juridic, astfel de cercetări se numesc „due diligence” și te pot scuti de o mulțime de posibile probleme viitoare.

2. Pune clauzele pe hârtie

În afaceri, chiar și cel mai simplu contract este de preferat decât lipsa totală a unei înțelegeri scrise. Dacă părțile rămân la nivelul de discuții față în față, telefoane sau chiar simple mesaje este posibil ca informațiile să fie înțelese greșit și, cel mai important, nu au forță obligatorie între părți.

Cu toții dorim să putem avea încredere în partenerii de business, dar afacerile sunt afaceri. Așa că cel mai bine este să puneți toată înțelegerea pe hârtie, prin apelarea la un avocat specializat în drept comercial. Dacă te afli abia la început și nu dispui de suficiente resurse financiare pentru a angaja un profesionist care să-ți redacteze un contract, poți căuta un model apelând la internet sau poate un alt coleg antreprenor cu o activitate similară.

În aceste cazuri însă va trebui să citești dinainte draftul de contract cu atenție pentru a te asigura că ți se potrivește pentru profilul business-ului, nu conține clauze dezavantajoase și că este conform legislației la zi, întrucât legile se modifică foarte des.

3. Ia inițiativă

Redactează și propune un model propriu de contract partenerului tău de afaceri și joacă astfel pe terenul tău, în loc să aștepți modelul lui de contract. Avantajul este că prevederile contractuale vor fi în favoarea ta pe cât de mult posibil, nu în favoarea celeilalte părți, și nu vor exista clauze „tricky” care ar putea să scape la o primă vedere. Astfel de contracte standard proprii pot fi adaptate cu ușurință spre a fi utilizate în mod frecvent cu diferiți parteneri de afaceri. Va trebui doar doar să marchezi în highlight informațiile care trebuie schimbate de fiecare dată, precum numărul contractului, data semnării, datele celorlalte părți, prețul, durata.

În cazul în care nu ai un model de contract pregătit sau partea cealaltă insistă să folosească propriile drafturi, citește întotdeauna cu atenție înainte de a semna și nu ezita să propui modificările pe care le consideri necesare.

4. Citește printre rânduri

Chiar dacă ai sau nu un avocat care să te ajute, citește mereu cu atenție contractul în integralitate, de la început până la final – nu doar capitolele care par a fi cele mai importante la prima vedere.

De exemplu, capitolul cu privire la Prețul Contractului ar putea să nu conțină nicio mențiune cu privire la penalitățile de întârziere, dar este posibil ca acestea să se regăsească în secțiune Drepturi și Obligații.

De asemenea, dacă draftul de contract se întoarce cu modificări de la cealaltă parte,

verifică-le cu atenție. Ar putea părea inofensive, însă sensul unor fraze poate fi modificat în totalitate prin adăugarea sau scoaterea unui simplu cuvânt. Iar dacă cealaltă parte propune modificări contractuale, în majoritatea cazurilor acestea nu îți vor fi favorabile.

Nu uita că imediat ce ai semnat, contractul îți este opozabil și va trebui respectat în mod obligatoriu. Iar  dacă intervine orice problemă, nu poți invoc în apărarea ta faptul că nu ai citit o anumită clauză sau nu ai înțeles termenii contractuali. Toate aceste aspecte trebuie clarificate înainte de semnarea contractului, nu ulterior. Ca profesionist, ești obligat să verifici contractul în integralitatea sa și să înțelegi toți termenii înainte de a semna, indiferent de complexitatea actului.

5. Folosește un limbaj clar

Dacă ai orice îndoieli, folosește un limbaj cât mai simplu și ușor de înțeles, nu termeni juridic pe care nu îi înțelegi bine. După cum am menționat mai sus, în calitate dr profesionist nu poți susține că ai semnat un contract fără să-l înțelegeți. Prin urmare, dacă o formulare este neclară sau ar putea avea dublu înțeles, clarifică-i înțelesul și semnează abia pe urmă.

Dacă ai orice nelămuriri, poți apela la un avocat. Termenii legali pot fi greu de înțeles și, deși nu se așteaptă nimeni ca un antreprenor să aibă studii juridice, aceștia ar trebui să cunoască cel puțin termenii business de bază și un minim de drept comercial.

De asemenea, este mai ușor să previi decât să repari o problemă comercială. Un contract care conține termeni neclari poate să conducă la dispute între părți și, în cel mai rău caz, chiar la un litigiu. În această situație, rămâne la latitudinea judecătorului să stabilească ce au dorit efectiv să stabilească părțile în contract. Dacă ai avut o anumită cerință sau viziune, dar aceasta nu a fost menționată expres în act, aceasta nu este obligatorie pentru cealaltă parte.

6. Negociază, negociază, negociază

Dacă termeni contractuali sunt contradictorii sau neclari, nu semna încă documentul. Propune schimbări, renunță dacă e nevoie la unele clauze propuse de tine pentru  a obține alte avantaje de la cealaltă parte, care poate sunt mai importante pentru afacerea ta. Nimic nu este bătut în cuie până la semnarea finală.

Bineînțeles, asta nu înseamnă că trebuie să pui capăt unei relații de afaceri doar pentru că nu dorești să renunți la unele prevederi contractuale. Flexibilitatea este cheia pentru orice negociere și trebuie să știi când să lași de la tine pentru a ajunge la un acord comun. Dar, în tot cazul, va trebui mereu să ai grijă de propriile tale interese de business, întrucât nimeni altcineva nu o va face.

Dacă negocierile îți aduc un stres suplimentar, poți lăsa avocații să se ocupe de acestea, în timp ce tu te ocupi de luarea deciziilor cheie în afacere. Externalizând acest task te vei putea concentra pe partea de antreprenoriat, în timp ce drepturile și interesele tale sunt protejate. În plus, dacă îți implici avocatul în negocieri, vei avea un avantaj în fața celeilalte părți și îți poți impune mai ușor punctul de vedere.

7. Apelează la un avocat

Nu în ultimul rând, apelează la ajutorul unui avocat,  mai ales dacă urmează să semnezi un contract cu o valoare semnificativă și vrei să te asiguri că lucrurile merg cât mai bine posibil.  Multe litigii și conflicte comerciale sunt ușor evitabile dacă părțile lasă profesioniștii din domeniul juridic să se ocupe de proiect, în loc să încerce să rezolve totul pe cont propriu.  Nu putem cu toții să ne pricepem la toate, iar legea este de multe ori complicată și interpretabilă.

De asemenea, dacă decizi să angajezi un avocat, asigură-te că acesta este specializat în drept comercial și, pe cât posibil, chiar cu experiență în proiecte similare cu al tău. Un avocat specializat pe divorțuri poate desigur să depună eforturi pentru a înțelege un contract comercial, dar prestația lui nu va fi niciodată de aceeași calitate cu munca unui avocat cu experiență în domeniu.

Prin urmare, alege-ți avocatul cu grijă. Iar odată ce ii delegi acestuia atribuțiile juridice, te vei putea ocupa în voie de latura antreprenoriala a afacerii tale, pentru a o duce la nivelul următor.

Dorești mai multe informații sau asistență juridică nostru pentru problemele tale juridice? Contactați-ne la office@rrpb.ro sau prin formularul de contact de pe site-ul nostru www.rrpb.ro.